Virtuele kennismaking met de Polestar Precept

Virtuele kennismaking met de Polestar Precept

Het plan om de Polestar Precept aan het publiek te tonen, is uitgesteld. De Geneva International Motor Show, waar we onze auto's bij voorkeur presenteren, werd dit jaar geannuleerd. Daarmee moesten we accepteren dat ons plan om het publiek kennis te laten maken met de Precept, niet door kan gaan. Nog niet, althans.

Maar de Precept was nooit bedoeld als een bijzondere bezienswaardigheid op autobeurzen. Wat het wel is, is een sjabloon voor toekomstige Polestar-modellen: een beeld van waar we naartoe willen, uitgevoerd in innovatieve materialen en een opvallend design. Het is de toekomst van Polestar op vier wielen.

Daarom hebben we voor een andere aanpak gekozen. We maken de Precept voor iedereen zichtbaar op het scherm en belichten de details op verschillende manieren, zoals hier te zien is. Maximilian Missoni, onze Head of Design, heeft digitaal met diverse publicaties gesproken om alle facetten van de Precept, van design tot materialen, toe te lichten.

"We beginnen met de herkomst, het productieproces en de recyclingmogelijkheden van de materialen voor het product", zegt hij in een interview met Forbes. "We zochten een manier om deze natuurlijke materialen, zoals vlasvezels, op een moderne en technische manier toe te passen. Maar de natuurlijke structuren en patronen moesten wel zichtbaar blijven." Dat is te zien in het interieur van de Precept. De ampliTex™ vlaspanelen die Bcomp heeft ontwikkeld, zijn verlicht om de unieke constructie en eigenschappen ervan te accentueren.

Maar de Polestar Precept is niet alleen bedoeld om duurzame materialen onder de aandacht te brengen. De auto geeft ook uitdrukking aan onze idealen en prioriteiten en biedt daarmee een kader voor elk toekomstig Polestar-model. "We hebben de kans om zonder ballast uit het verleden invulling te geven aan onze producten en ons te baseren op onze overtuiging dat de autowereld ingrijpend zal veranderen", legt Missoni uit wanneer hij het design en totaalconcept van de Precept bespreekt.

Het geeft ons ook de vrijheid om verschillende oplossingen te onderzoeken vanuit een zuiver elektrisch oogpunt. "De stroomlijn is een belangrijk ontwerpaspect van een auto, vooral wanneer de actieradius daardoor toeneemt", zegt Missoni tegen Ars Technica. "We zien de Precept als een kans om indruk te maken en te laten zien welke systemen en ideeën we in huis hebben om de luchtstroom rond de auto te optimaliseren. Veel daarvan, zoals het luchtgordijn en de aeroblade, zul je dus ook terugzien in toekomstige auto's van Polestar." De aeroblade maakt de achterkant langer om de stroomlijn te verbeteren en een vrije wervelstroom achter de auto te creëren. Het is toevallig ook Missoni's favoriete detail.

Andere opvallende details van de Precept krijgen dezelfde behandeling. De ruimte waar normaal een grille zit, is door Polestar gebruikt voor de SmartZone, die een aantal sensors en andere technologie bevat. Maar de lidar bevindt zich in een capsule op het dak om het bereik zo groot mogelijk te maken. "We proberen deze sensors niet te verbergen", zegt Missoni in een interview met Autoblog. "Als blijk van hulde laten we ze juist extra goed uitkomen." Een ander voorbeeld is de ontbrekende achterruit. Die is vervangen door een camera om zo veel mogelijk hoofdruimte te creëren, de luchtstroom te optimaliseren en het kofferdeksel veel verder te kunnen openen.

Het publiek kan de Precept voorlopig nog niet met eigen ogen aanschouwen. Daarom is de auto nu voor iedereen zichtbaar op het scherm.