De eerste crashtest van de Polestar 2

De eerste crashtest van de Polestar 2

De crashlabs leggen een zwembad aan.

Dat klinkt raar, maar voor crashlabs is een zwembad heel belangrijk. Sterker nog, het is cruciaal. Want hoe meer elektrische voertuigen er worden gemaakt, des te meer crashtests voor elektrische voertuigen er worden uitgevoerd. We moeten overal op voorbereid zijn.

Gelukkig deden zich tijdens de allereerste crashtest van de Polestar 2 geen problemen voor. Het ging om een frontale offset-botsing, wat betekent dat de botskracht op de voorste 25% van de auto (naar buiten gemeten vanuit het midden) werd uitgeoefend. De bontgekleurde testauto reed met een snelheid van 64 km/u tegen een obstakel, terwijl een dummy met 70 sensors op zijn lichaam achter het stuur zat.





En het verliep vloeiend. Volgens de ingenieurs en analisten zijn dit de belangrijkste factoren die deze crashtest tot een succes hebben gemaakt:

  1. Het voorwiel kwam vroegtijdig los, waardoor de kans op ophoping van de constructie en vervormingen in het interieur tot een minimum werd beperkt.
  2. De accu bleef onbeschadigd (hoewel dit type botsing meestal geen risico's oplevert voor de accu).
  3. Het SPOC-block* bleef intact.
Bekijk de opstelling, de impact en de resultaten in de fotogalerij. En als er ooit accu's zijn die dringend zwemles nodig hebben, dan zullen we die beslist ook documenteren.

*Severe Partial Offset Crash-block is een kleine metalen beugel aan de linker- en rechtervoorkant van het chassis, die voorkomt dat er bij een botsing metaal in het interieur terechtkomt.

Meer lezen over de verschillende veiligheidsfuncties en innovaties in alle auto's van Polestar? Klik dan hier.