Inspiratie voor het design: interview met Nahum Escobedo

Inspiratie voor het design: interview met Nahum Escobedo

De Polestar Precept is een statement, dat laat zien welke kant ons merk op gaat. We hebben het al uitgebreid gehad over de technologische, materiaal- en designinnovaties van de Precept. Maar wat de inspiratiebron voor het design is, hebben we nog niet besproken. Daarom schoven we aan bij Nahum Escobedo, Senior Exterior Designer, om daar het fijne van te weten.

Wat was de belangrijkste inspiratiebron voor het design van de Precept?
Ik ben altijd erg geïnteresseerd geweest in vliegtuigen en technologie, dus daar haal ik mijn inspiratie vaak vandaan. Vanaf het begin van mijn ontwerpopleiding heb ik me altijd aangetrokken gevoeld tot de Scandinavische esthetiek: de eenvoud, het minimalisme, de functionaliteit. En wanneer je baas een heldere en interessante visie heeft, is dat natuurlijk ook heel inspirerend.

Waarom vormt de Precept de volgende fase in de ontwikkeling van Polestar's designtaal?
Met deze auto leggen we een heel goede basis voor toekomstige Polestar-modellen. We wilden echt de nadruk leggen op pure, progressieve prestaties en met de Precept zijn we trouw gebleven aan die kernwaarden. Max (Missoni, Head of Design van Polestar) en Thomas (Ingenlath, CEO van Polestar) waren vanaf het begin heel duidelijk dat de Precept moet uitdrukken waar we als merk voor staan.

Wat zijn de kenmerkende designelementen van de Precept?
De aerodynamische lijnen en het ontbreken van onnodige openingen; die zijn zo clichématig bij het ontwerp van een auto. De portieren zien er aan de onderkant uit als de vleugels van een vliegtuig en ook de achterlichten doen denken aan een vliegtuig. Zowel visueel als ontwerptechnisch is het een aerodynamische auto. In het kader van onze toekomstprojecten bij Polestar heb ik veel samengewerkt met een aerodynamicaspecialist. Het voelde daarom heel natuurlijk om die kennis te verwerken in de Precept. Een ander kenmerk is dat de technologie van de auto, zoals de SmartZone, sterk wordt benadrukt. Vroeger leek het erom te gaan wie de grootste grille kon ontwerpen, omdat je blik daar vaak op blijft rusten. Daarom hebben we gekeken hoe we een grille konden maken waarmee we ons echt onderscheiden. In plaats van ademen gaat het nu om waarnemen, met alle technologie die de omgeving van de auto scant. En overal in de Precept vallen natuurlijk de gerecyclede en duurzame materialen op.

De Precept staat veel dichter bij de werkelijkheid dan andere conceptauto's. Waarom hebben jullie die keuze gemaakt?
Vroeger moesten we conceptauto's bouwen om de technologische en designgrenzen op te zoeken. Nu ontwikkelt de technologie zich heel snel, waardoor we creatiever kunnen zijn in het presenteren van visies en ideeën die weliswaar conceptueel zijn maar veel dichter bij de werkelijkheid staan. Mensen zijn enthousiast over conceptauto's, ook al weten ze dat ze die nooit op de weg zullen zien rijden. Wat de meeste merken vervolgens daadwerkelijk op de markt brengen, is vaak een enorme teleurstelling. Wij wilden niet zo'n misleidende belofte doen. Daarom hebben we een auto ontworpen die er niet alleen futuristisch en mooi uitziet, maar ook echt te koop is in de nabije toekomst. Duurzaamheid speelt ook een belangrijke rol: we doen ons best om geen materialen of grondstoffen te verspillen. We willen mooie en spannende auto's maken, maar we moeten niet vergeten dat er een verandering nodig is in de auto-industrie wat betreft het gebruik van recyclebare materialen en de regels voor design.

Wat is je favoriete designelement van de Precept en waarom?
Dat is een lastige vraag! Ik vind de achterkant heel mooi, met die aerodynamische tech-uitstraling. Het is minimalistisch, het is futuristisch en alles wat er zit, heeft een functie.

Kun je de Precept wel een conceptauto noemen? Zou 'commitment car' geen betere naam zijn?
Dat is een heel interessante vraag, want het woord 'commitment' kan mensen afschrikken (lacht). Voor mij is deze auto meer een visie op de nabije toekomst. Dit is onze visie, waarmee we onze kernwaarden uitdrukken en dicht bij de werkelijkheid blijven. We wilden het nooit een conceptauto noemen. Het woord 'concept' doet me denken aan 'con artist', wat oplichter betekent in het Engels. Een conceptauto is iets wat er misschien nooit komt. Een illusie. Maar de Precept stelt juist de norm. Het is het begin van iets nieuws.