De nieuwe Volvo XC60 wordt een camera in de handen van fotografe en Pulitzerprijswinnares

De nieuwe Volvo XC60 wordt een camera in de handen van fotografe en Pulitzerprijswinnares

Premiumautobouwer Volvo Cars, vooral bekend als wereldleider op het gebied van veiligheid, en drievoudig Pulitzerprijswinnares Barbara Davidson, fotografe en artieste, zorgen samen voor een wereldprimeur: met de ingebouwde veiligheidscamera’s van de nieuwe Volvo XC60 werd een speciale fotocollectie gemaakt.

Nooit eerder werd een wagen door een fotograaf gebruikt als camera. Davidsons collectie van om en bij 30 foto’s, geschoten door de lenzen van de veiligheidscamera’s van de XC60, legt het leven op straat in de Deense hoofdstad Kopenhagen vast vanuit een heel nieuw perspectief.

Davidsons foto’s werden eerder deze week voor het eerst getoond in de galerie Canvas Studios in de Londense wijk Shoreditch. De tentoonstelling zal in de loop van het jaar ook nog naar andere landen reizen.

“De collectie doet twee zaken. Het is om te beginnen een momentopname van het Europese stadsleven in al zijn pracht, maar daarnaast toont het ook hoe complex de omgeving is waarin we leven. Het is dankzij de camera’s en andere ingebouwde sensoren dat wagens zoals de Volvo XC60 het moderne stadsleven veiliger maken voor voetgangers en andere weggebruikers”, zegt Davidson. “Met dit project brengen we kunst en veiligheid samen, zodat mensen de voordelen van deze technologie kunnen zien.”

Davidson, meervoudig Pulitzerprijswinnares, in het bezit van een Emmy Award en gewezen staffotografe voor de krant de Los Angeles Times, koos ervoor om met Volvo Cars te werken omwille van haar eigen ervaringen met het merk.

“Ik heb een goede persoonlijke band met Volvo Cars. Als tiener was ik betrokken bij een ernstig verkeersongeval waarbij de wagen over de kop ging, iets wat in normale omstandigheden wellicht fataal was geweest. Later werd me verteld dat ik het had overleefd dankzij de wagen waarin ik zat – een Volvo”, vertelt Barbara Davidson.

Wereldwijd sterven elk jaar meer dan 1,2 miljoen mensen in het verkeer. Volvo’s aanpak van verkeersveiligheid is gericht op echte verkeerssituaties, die door zijn Traffic Accident Research Team al sinds 1970 in detail worden bestudeerd. Met die unieke schat aan reële gegevens gingen Volvo’s veiligheidsingenieurs aan de slag om systematisch mogelijk levensbedreigende ongevallen te voorkomen of de impact ervan te beperken.

In 2008 introduceerde het Zweedse merk City Safety, het eerste autonome noodremsysteem, als standaarduitrusting in de eerste XC60. In Zweden alleen al bleek dit het aantal aanrijdingen tot 45% te verminderen.

“Bij Volvo Cars hebben we een realistische en praktische benadering van veiligheid. Het is ons streefdoel om te verzekeren dat niemand nog sterft of ernstig gewond raakt in een nieuwe Volvo. We noemen dat Visie 2020”, zegt Malin Ekholm, Vice President Volvo Cars Safety Centre.

De nieuwe XC60 van Volvo Cars werd uitgerust met drie nieuwe veiligheidsfuncties die de bestuurder waar nodig stuurhulp bieden. Aan het baanbrekende City Safety-systeem werd Steer Assist toegevoegd. Oncoming Lane Mitigation, een nieuw veiligheidssysteem, gebruikt stuurhulp om de gevolgen van een frontale aanrijding te beperken, terwijl Volvo’s Blind Spot Information System (BLIS) gebruik maakt van de Steer Assist-functie om het risico op een aanrijding bij het wisselen van rijstrook te verminderen. Daardoor is de nieuwe XC60 een van de veiligste SUV’s die vandaag beschikbaar zijn.