Geactualiseerde Volvo S60 en V60 Polestar met aerodynamische verbeteringen

Geactualiseerde Volvo S60 en V60 Polestar met aerodynamische verbeteringen

Polestar, het sportmerk van Volvo Cars, heeft de Volvo S60 en V60 Polestar voor het modeljaar 2018 onthuld, met bijkomende aerodynamische componenten van lichte koolstofvezel die de neerwaartse kracht met 30% verhogen voor nog betere prestaties en stuurgedrag. De wagens worden in een beperkte oplage van 1.500 exemplaren geproduceerd en krijgen elk een uniek nummer op de treeplank.

Het nieuwe aerodynamische exterieurpakket werd gezamenlijk ontwikkeld door de ingenieurs van Polestar en Cyan Racing, de motorsportpartner van Polestar, met gegevens en inzichten die werden verkregen uit het World Touring Car Championship (WTCC)-programma, waar het team om de titel strijdt.

De aerodynamische verbeteringen omvatten een nieuwe splitter op de voorbumper, zijdrempels en een verlenging van de achterspoiler, allemaal uitgevoerd in lichte koolstofvezel, waardoor de neerwaartse kracht met 30 procent wordt verhoogd. De nieuwe componenten vergroten de grip en stabiliteit bij hoge snelheden, zodat de wagen niet alleen comfortabel voelt in dagelijkse rijsituaties, maar de bestuurder ook bijkomende controle en feedback geeft op een inspirerend wegdek of bijvoorbeeld tijdens een ontwijkingsmanoeuvre.

Veel van deze componenten werden ontwikkeld en getest tijdens de onlangs onthulde geheime test van Polestar Cyan Racing op de Nürburgring, waar een Polestar S60 op het beruchte Nordschleife-circuit het record heeft gevestigd voor de snelste vierdeurswagen voor de openbare weg.

Andere visuele veranderingen zijn de Polestar Diamond Cut-velgen in hoogglanzend zwart, zijspiegelkappen in koolstofvezel en een nieuwe kleur: Bursting Blue Metallic. Het interieur kreeg een update met een nieuwe zetelbekleding, blauwe contrasterende stiksels en een ingewerkt Polestar-logo.

In vergelijking met het ‘standaard’ Volvo-model werden er meer dan 250 componenten vervangen. Het resultaat is een wagen die net zo bruikbaar en praktisch is als de Volvo S60 en V60, maar het hele jaar door ook presteert als een sportwagen. De belangrijkste vernieuwingen zijn de aanpasbare Öhlins-schokdempers en 6-zuigerremklauwen van Brembo met 371 mm-remschijven.

De S60 en V60 Polestar heeft nog steeds de bekroonde Drive-E-motor van 367 pk, een van de krachtigste viercilindermotoren ter wereld, met een brandstofverbruik en een uitstoot die toonaangevend zijn in deze klasse: 7,8 l/100 km en 179 CO2 g/km.

“De S60 en V60 Polestar-modellen voor modeljaar 18 zijn het hoogtepunt van de wagenprogramma's die we met succes hebben ontwikkeld sinds onze eerste wagen voor de openbare weg in 2013 werd gelanceerd”, vertelde Jörgen Ronstad, Vice President Product Strategy & Management bij Polestar.

“De aerodynamische verbeteringen, in combinatie met andere kleine maar belangrijke wijzigingen, bevestigen nog maar eens onze basisfilosofie van een sportwagen voor alle wegen en alle omstandigheden, waarbij technologie en inzichten van het racecircuit worden overgedragen naar de weg.”

Technisch overzicht

Prestaties

Volvo S60 Polestar
0-100 km/u in 4,7 sec.
0-200 km/u in 17,2 sec.
0-60 mph in 4,4 sec.
0-120 mph in 15,6 sec.
Topsnelheid 250 km/u*/155 mph*

Volvo V60 Polestar
0-100 km/u in 4,8 sec.
0-200 km/u in 17,4 sec.
0-60 mph in 4,5 sec.
0-120 mph in 15,8 sec.
Topsnelheid 250 km/u*/155 mph*

* = Elektronisch begrensd

Chassis

Aanpasbare Polestar Öhlins-schokdempers
Veerpootbrug vooraan verstevigd met koolstofvezel
Stijvere toplagers voor en achter
Stijvere tie-blade-lager
Polestar-geoptimaliseerde stuurbekrachtiging
80% stijvere veren in vergelijking met de S/V60 T6 R-Design
Voor: 60 N/mm
Achter: 67 N/mm (S60)
72 N/mm (V60)

Banden en velgen

Michelin Pilot Super Sport 245/35 ZR20 (95Y) XL met velgrandbescherming
Zwarte op maat gemaakte Polestar-velgen, 20×8"

Motor

Viercilinder-inline-motor met turbo en supercompressor
1969 cc
270 kW (367 pk DIN / 362 pk SAE) bij 6000 tpm
470 Nm (347 lb-ft) bij 3100-5100 tpm
Max. 7000 tpm
Maximale turbodruk 2,0 bar
3.0" Polestar roestvrijstalen uitlaatsysteem met volledige actieve doorstroom met dubbele 3,5" uitlaatpijpen
Turbo met hogere capaciteit
Versterkte zuigerstangen
Versterkte nokkenas
Brandstofpomp met hogere capaciteit
Luchtfilter met hogere capaciteit
Luchtinlaat met hogere capaciteit

Transmissie

BorgWarner-vierwielaandrijving
Polestar-kalibratie voor een dynamischere verdeling van de trekkracht op de achterwielen
Polestar-gekalibreerd 'stability control'-systeem
Geartronic-achttrapsautomaat met schakelpaddles
Sneller schakelen
Curve-hold-functie
Off-throttle-functie
Geoptimaliseerde schakelprecisie

Remmen

Voor: Polestar/Brembo-remschijven met 6 zuigers per remklauw
371×32 mm geventileerde, zwevende Brembo-remschijven
Achter: 302×22 mm geventileerde remschijven
Nieuwe remblokken voor modeljaar 2018

Rijklaar gewicht

1753 kg / 3865 lb (S60)
1800 kg / 3968 lb (V60)

Kenmerken

Launch Control
Sport+-modus

Aerodynamica

Polestar-splitter van koolstofvezel vooraan
Polestar-zijdrempels van koolstofvezel
Polestar-spoilerverlenging van koolstofvezel (S60)
Polestar-splitters op de voorbumper
Polestar-achterspoiler
Polestar-diffusor

Interieur en exterieur

Sportzetels met charcoal, nubuck, blauwe stiksels en Polestar-logo
Stuur met blauwe stiksels en leer/nubuck
Middenconsole van koolstofvezel
Nubuck-inleg in de deuren
Centrale armsteun in nubuck
Polestar-schakelpookknop
Polestar-matten met blauwe stiksels
Polestar-sportpedalen en -voetsteun
Polestar-treeplanken met nummering

Kleuren

Bursting Blue Premium Metallic
Cyan Racing Blue
Onyx Black Metallic
Bright Silver Metallic
Ice White Solid

Uitrusting

Zonnedak, parkeerverwarming, verwarmde voorruit, DAB, digitale tv, getinte ruiten (op V60) en kleur als optie, alle andere inbegrepen in de basisuitrusting

Brandstoftank

67,5 liter

Brandstofverbruik (gecombineerd)

7,8 l/100 km (S60)
8,1 l/100 km (V60)

CO2-uitstoot

179 g/km (S60)
186 g/km (V60)

Milieuclassificatie

Euro 6b