Volvo en Geely Holding investeren 640 miljoen euro in de ontwikkeling van Polestar

Volvo en Geely Holding investeren 640 miljoen euro in de ontwikkeling van Polestar

Premiumconstructeur Volvo en zijn eigenaar Geely Holding kondigen een gezamenlijke investering van 640 miljoen euro (5 miljard RMB) aan om de initiële ontwikkelingsfase van de producten, het merk en de industrialisering van Polestar te financieren.

Deze investering verzekert een goede financiële basis en een grote industriële expertise voor Polestar. Bij de voorstelling van het eerste model vandaag in Shanghai wordt de volledig in Volvo Cars geconsolideerde dochteronderneming een zelfstandige constructeur van elektrische sportwagens.

Deze investering zal onder meer dienen om een zeer geavanceerde Polestar-productie­vestiging te bouwen in het Chinese Chengdu, meteen een nieuw hoofdstuk in de opkomst van China als industriële hub van Volvo.

Dit zal Polestar toelaten om de wagens aanzienlijk sneller op de markt te brengen, wat een strategisch concurrentievoordeel inhoudt. Bovendien zullen Volvo en Polestar bij de implementering van geavanceerde technologieën kunnen profiteren van synergie, zoals rationalisering van de aankopen, gedeelde ontwikkelingsactiviteiten en schaalvoordelen.

Terwijl China zijn positie bevestigt als voorloper in de elektrificatie van de wereldwijde automarkt zal Polestar de drijvende kracht zijn achter de ontwikkeling van nieuwe technologieën en zo de positie van Volvo als leader inzake connnectiviteit en elektrische wagens verder versterken.

Het eerste model, de Polestar 1, is een tweedeurscoupé met twee zitplaatsen achteraan en een hydrideaandrijving die tot 600 pk kan leveren. Bij volledig elektrisch gebruik heeft de wagen een bereik van 150 km; geen enkele hybridewagen op de markt doet het beter. Deze sportwagen zal midden 2019 in productie gaan in Chengdu en zal meteen worden gevolgd door een kleiner model, de Polestar 2.

De Polestar 1 is het resultaat van synergie tussen Volvo en Polestar. De technologie in de Polestar 1 is voor de helft gebaseerd op de intern door Volvo ontwikkelde, modulaire SPA-architectuur. Voor de andere helft werd een nieuwe technologie gebruikt die op maat werd gemaakt door de Polestar-ingenieurs die in de R&D-afdeling van Volvo werken.

Bij het opzetten van zijn eigen industriële processen in Chengdu heeft Polestar een bevoorrechte toegang tot de normen en expertise van Volvo, een referentie op wereldniveau.

De Polestar 2, de eerste volledig elektrische wagen van Volvo Car Group, wordt de eerste in een reeks van vijf volledig elektrische Polestar- of Volvomodellen, die tussen 2019 en 2021 zullen worden gelanceerd. De vandaag aangekondigde Polestar-modellen geven concrete vorm aan de elektrificatiestrategie die Volvo in juli van dit jaar onthulde.

Nadat Volvo deze zomer aankondigde dat vanaf 2019 alle nieuwe modellen uitgerust zullen zijn met elektromotoren is het Zweedse merk de eerste grote autoconstructeur die de volledige elektrificatie van het gamma centraal plaatst in zijn strategie.