56% van de Belgen die hybride of elektrisch rijden, laadt hun wagen niet met groene stroom of staat er niet bij stil

56% van de Belgen die hybride of elektrisch rijden, laadt hun wagen niet met groene stroom of staat er niet bij stil

Volvo Cars Belgium onderzoekt houding van de Belg t.o.v. elektrische wagens en stelt een groene energiecontract voor dankzij Volts by Volvo

De Belg die elektrisch of hybride rijdt, doet dat vooral omwille van ecologische redenen (91%), maar meer dan de helft van deze chauffeurs (56%) geeft toe niet te weten waar de elektriciteit waarmee ze laden vandaan komt, of gebruikt geen groene stroom om zijn wagen te laden[1]. In vele gevallen (tot 24%) wordt er grijze brandstof gebruikt om de elektriciteit op te wekken voor de ‘groene’ wagen. Deze tegenstelling wil Volvo Cars Belgium de wereld uit helpen met de lancering van Volts by Volvo, een voordelig groene energiecontract, voorgesteld door Volvo. Volvo bereidt op deze manier de Belg optimaal voor op elektrisch of hybride en écht groen rijden.

Autofabrikant Volvo stelt groene energiecontract voor

Het hoofddoel van elektrische auto's is om minder impact te hebben op het milieu, maar waar andere autoconstructeurs daar stoppen, pakt Volvo Cars Belgium het als eerste autofabrikant bij de bron aan. Met de lancering van Volts by Volvo, een voordelig groene energiecontract, zorgt Volvo ervoor dat elektrisch aangedreven auto's nu ook opgeladen worden zonder impact op het milieu. Want uit onderzoek blijkt dat wie elektrisch rijdt, niet altijd stilstaat bij de herkomst van de elektriciteit die gebruikt wordt om de wagen op te laden. 56% van de hybride en elektrische chauffeurs geeft aan dat ze hun wagen niet opladen met groene energie of weten niet of die energie groen is. Opmerkelijk, want 91% van die chauffeurs geeft ook aan dat ze gekozen hebben voor een hybride of elektrisch model net omwille van de voordelen voor het milieu.

Écht groen rijden met Volts by Volvo

Volts by Volvo is een samenwerking tussen Volvo en Eneco waarbij de twee bedrijven samen een voordelig groene energiecontract aanbieden aan alle Belgen[1], ook aan niet Volvo-bestuurders.

“Dankzij Volts by Volvo kunnen chauffeurs met een elektrische of plug-inhybride wagen écht groen rijden en hoeven ze niet langer energie te gebruiken opgewekt uit grijze brandstoffen. 71% van de ondervraagde Belgische hybride of elektrische chauffeurs wil ook graag overschakelen op groene energie om zijn wagen thuis op te laden. De consument is hiervoor dus vragende partij. Ook Belgen die nog niet hybride of elektrisch rijden kunnen genieten van het voordelige tarief van Volts by Volvo. Met Volvo willen we zo veel mogelijk mensen klaarstomen voor hun toekomstige elektrische of plug-inhybride wagen,” legt Wim Maes, CEO van Volvo Cars Belgium, uit.

Volvo klimaatneutraal tegen 2025

De actie Volts by Volvo kadert binnen de ambitieuze internationale klimaatdoelstellingen die Volvo Cars tegen 2025 wil waarmaken. Tegen die tijd wil de autobouwer volledig klimaatneutraal zijn in al zijn industriële processen. Hiervoor ondernam het bedrijf al heel wat stappen. De Volvo-fabriek in Gent produceert al sinds 2008 groene stroom via waterkrachtcentrales. Sinds 2010 verloopt een deel van de elektriciteitsproductie via windturbines op de site. In 2016 openden Volvo Car Gent en Stora Enso Langerbrugge hun ondergronds warmtenet, een actie die het verbruik van CO2 van de fabriek met 40 procent deed dalen. Samen met Eneco startte Volvo Car Gent in 2018 met de installatie van 15.000 zonnepanelen op de fabrieksgebouwen. De panelen produceren jaarlijks 5,4% van het totale elektriciteitsverbruik. Medewerkers van Volvo kunnen meegenieten van het rendement.

Alle elektriciteit de we in onze fabriek gebruiken, moet groene stroom zijn, dat betekent 100 procent CO2-vrij. Daarnaast is het ook belangrijk dat mensen aangezet worden om bewuster om te gaan met energie”, aldus Stefan Fesser, Plant Manager van Volvo Car Gent. “Onze positieve ervaringen met Eneco, één van de grootste zonne- en windenergieproducenten van het land, hebben ons ertoe geïnspireerd om verder te denken dan onze eigen business en ook groene energie te integreren in ons DNA.

Hoe staan de Belgen tegenover elektrisch en hybride rijden?

Het onderzoek dat iVox in opdracht van Volvo opzette peilde ook naar de algemene attitude van de Belg ten aanzien van elektrisch en hybride rijden. Daaruit blijkt dat 3 op de 10 Belgen vandaag zouden kiezen voor een elektrisch of hybride model bij aankoop van een nieuwe wagen, en hierbij noemen ze volgende voordelen:

Voordelen van volledig elektrisch rijden volgens de Belgische chauffeurs:

De voordelen van hybride rijden volgens de Belgische chauffeurs:

  • Een volledig elektrische wagen stoot geen fijn stof uit (46%)
  • Het verlaagt je ecologische voetafdruk (45%)
  • Het is de auto van de toekomst (30%)
  • Het is fiscaal voordelig (28%)
  • Lager in verbruik (27%)
  • Geruisloosheid van de wagen (25%)
  • Geen risico op lege batterij (43%)
  • Het verkleint je ecologische voetafdruk (35%)
  • Lagere uitstoot van fijn stof (33%)

Belgische chauffeurs die nog niet volledig klaar zijn voor elektrische of plug-inhybride wagens, geven aan dat vooral de hoge aankoopprijs (70%), de beperkte openbare oplaadmogelijkheden (53%) en de kost en de moeite om thuis een oplaadpunt te installeren (35%) hen afschrikken.

De meeste van deze argumenten kunnen weerlegd worden door de ervaren elektrische en hybride chauffeurs. Zij zijn meestal overtuigd van hun keuze en raden dit type wagens vooral aan omwille van de kleinere ecologische voetafdruk (49%), de lagere uitstoot van fijn stof (34%) en de aangename rijervaring (44%).

Ook het argument dat elektrisch of hybride rijden duur is, kunnen zij weerleggen. De energierekening van een elektrische of hybride chauffeur steeg gemiddeld 70 euro per maand sinds ze hun wagen thuis opladen (gemiddeld 47 euro bij hybride chauffeurs en gemiddeld 78 euro bij 100% elektrische wagens). 60% heeft echter geen idee wat het thuis opladen van hun wagen doet met hun maandelijkse energiefactuur. Volts by Volvo biedt hier een oplossing door met een vast tarief te werken met een aantrekkelijke korting.

Nog enkele markante cijfers uit het onderzoek

Plug-inhybride vs. 100% elektrisch

- Hybride rijders kiezen vaker voor een plug-inhybride wagen omwille van de dure brandstofprijzen. Bij chauffeurs die 100% elektrisch rijden is deze factor minder doorslaggevend. (elektrisch: 25%, hybride 45%).

- Wie 100% elektrisch rijdt, doet dat vaker vanuit klimaatoverwegingen dan wie plug-inhybride rijdt (57% elektrisch t.o.v. 41% hybride).

Laden

- 50% van de Belgen die elektrisch of hybride rijdt, laadt zijn wagen op met een laadpaal bij hen thuis. 4 op de 10 doen dat door middel van een kabel in een gewoon stopcontact bij hen thuis. 17% gebruikt een openbaar laadpunt.

Misverstanden en struikelblokken

- 60% gaat ervan uit dat je een carport of garage nodig hebt om met een elektrische wagen te rijden.

- 65% van de Belgische chauffeurs denkt dat het klaarmaken van je woning voor een elektrische wagen erg duur is.

- 81% van de Belgische chauffeurs zou niet op vakantie durven gaan met een elektrische wagen omdat ze bang zijn om zonder stroom te vallen. De gebruikers van een elektrische en/of hybride wagen spreken dit tegen: hier zou slechts 31% niet met zijn elektrische wagen op vakantie willen, uit angst om te stranden zonder elektriciteit.

- 65% van de niet elektrische-chauffeurs gelooft dat het erg duur is om je woning klaar te maken voor een elektrische wagen.

Wat zou de Belgische chauffeur overtuigen om over te schakelen naar een elektrische of hybride wagen?

- 80% van de niet-elektrische chauffeurs zou overschakelen op een elektrische of hybride wagen als de prijs hiervan zou dalen.

- Als het aantal publieke oplaadpunten zou stijgen, zou 75% van de niet-elektrische chauffeurs de omschakeling willen maken.

- 6 op de 10 Belgische chauffeurs vinden hybride wagens betrouwbaarder dan 100% elektrische wagens.

[1] Studie uitgevoerd door iVox in opdracht van Volvo Cars Belgium bij 1000 Belgen, waaronder 600 Belgen die met de auto rijden, representatief op geslacht, taal, leeftijd en diploma (maximale foutemarge is 3,94%), 600 Belgen die met de auto rijden en die NIET elektrisch of plug-inhybride rijden, representatief of geslacht, taal, leeftijd en diploma (maximale foutemarge is 3,94%) en 400 Belgen die wel met een elektrisch of plug-in hybriderijden, representatief of geslacht, taal, leeftijd en diploma (maximale foutenmarge is 4,85%).

[2] Verkoopsvoorwaarden zijn te lezen op de website www.voltsbyvolvo.be.