Volvo S60 en V60 Polestar Engineered: krachtige uitbreiding van Volvo’s Twin Engine aanbod.

Volvo S60 en V60 Polestar Engineered: krachtige uitbreiding van Volvo’s Twin Engine aanbod.

Volvo presenteert de S60 en V60 T8 Twin Engine Polestar Engineered. Deze twee modellen bieden sportiviteit van het hoogste niveau dankzij de krachtige Polestar Engineered T8 Twin Engine hybride aandrijflijn met 298 kW (405 pk) en diverse high performance componenten. Volvo biedt daarmee een unieke combinatie van vermogen, sportieve rijprestaties, een aantrekkelijke prijs en innovatieve plug-in hybride technologie.

"Elektrische wagens zijn onze toekomst", zegt Håkan Samuelsson, President en CEO van Volvo Cars. “Dit is de start van een nieuw tijdperk waarin de elektrische Volvo-modellen naar een hoger sportief niveau worden getild dankzij het kunnen van Polestar. Die strategie ligt stevig verankerd in onze gedeelde overtuiging dat de toekomst van de auto-industrie elektrisch is.”

De T8 Polestar Engineered aandrijflijn bestaat uit een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met turbo en supercharger en een elektromotor. De twee motoren leveren samen 298 kW (405 pk) (318 pk benzinemotor + 87 pk elektromotor) en zijn gekoppeld aan een Geartronic achttraps automatische transmissie, waarbij motor en transmissie door Polestar zijn geoptimaliseerd. De nieuwe S60 en V60 T8 Twin Engine Polestar Engineered genieten ook van de recent gelanceerde verbeterde batterij uit de andere Volvo Twin Engine modellen. Ook hier heeft de batterij dan ook een capaciteit van 11,6 kWh. Het rijklaar gewicht van deze nieuwe Polestar Engineered uitvoeringen bedraagt 2.050kg voor de S60 en 2.079kg voor de ruimere V60. De gemiddelde CO2 uitstoot volgends de geldende NEDC 2.0 normen ligt daardoor op een uiterst competitieve en zuinige 48gr. CO2 voor beide modellen.


Onderstel met hoogwaardige componenten

Polestar optimaliseerde daarnaast het onderstel. Zo zijn fraaie goudkleurige en hoogwaardige Öhlins instelbare schokdempers toegepast met Dual Valve-technologie. De voorvering is aangepast en een Polestar veerpootbrug en verbeterde composietveren achter zorgen voor een werkelijk ongekend strak weggedrag. 19-inch (standaard) of 20-inch (optioneel) lichtmetalen wielen met Y-spaakdesign benadrukken het dynamische karakter van het onderstel. De Volvo S60 Polestar Engineered accelereert dankzij de geoptimaliseerde technologie in 4,4 seconden naar 100 km/u. De V60 Polestar Engineered doet dat in 4,6 seconden. Mogelijk nog belangrijker en bruikbaarder voor onze wegen is het hoge koppel dat deze nieuwe aandrijflijn ter beschikking stelt van de bestuurder. De verbrandingsmotor levert reeds 430NM koppel en kan nog bijkomend ondersteund worden door de elektromotor die 240NM koppel kan opwekken.


48 kilometer volledig elektrisch rijden mogelijk

Polestar streeft naar de ideale combinatie van innovatieve geëlektrificeerde technologie en krachtige prestaties. Met de S60 & V60 T8 Polestar Engineered kan 48 kilometer volledig elektrisch gereden worden.

"De nieuwe S60 en V60 T8 Polestar Engineered is een geëlektrificeerde wagen die doet wat je verlangt", zegt Henrik Green, Senior Vice President Research & Development van Volvo Cars. "Alle onderdelen zijn perfect afgesteld om samen een responsieve en indrukwekkende sportieve wagen te vormen."


Kenmerkende Polestar designelementen

Het uiterlijk van de Polestar Engineered uitvoeringen onderscheidt zich door de Polestar grille met Glossy Black omlijsting en Polestar logo, een Polestar voorbumper, Black Chrome gekleurde uitlaateindstukken en Brembo-remmen met goudkleurige remklauwen. Het interieur benadrukt met goudkleurige veiligheidsgordels en een vierspaaks sportstuurwiel met schakelpaddles het sportieve karakter.

De Brembo-monoblokremklauwen zijn in één stuk gegoten en werden geoptimaliseerd voor stijfheid. De remblokken zijn beter bestand tegen warmte terwijl de geventileerde remschijven de hitte nog beter verminderen.

De Polestar Engineered-multilink voor- en -achterwielophangingen zijn uitgerust met premium Öhlins Dual Flow Valve-schokdempers waardoor er stijvere veren en dempers gebruikt kunnen worden zonder nadelige gevolgen voor het comfort. De veerpootbalk en afstelbare schokdempers zijn dezelfde als die van de Polestar 1-plug-in-hybride sportwagen.


Standaard veiligheid

Elke S60 en V60 T8 Twin Engine Polestar Engineered is uitgerust met City Safety, dat zo nodig zelfstandig noodstops kan uitvoeren en ongelukken kan helpen vermijden. Connected Safety, waarmee de bestuurder vooraf al op de hoogte wordt gebracht van gevaren op de weg, maar ook Lane Keeping Aid, Oncoming Lane Mitigation, Driver Alert Control, Road Sign Information en nog vele andere hulp- en ondersteuningssystemen behoren eveneens tot de standaarduitrusting.

Heldere LED-koplampen verschaffen de bestuurder onder alle omstandigheden een goed zicht, terwijl parkeermanoeuvres worden vergemakkelijkt door de standaard aanwezige Park Assist aan de achterzijde.

Elke S60 en V60 T8 Twin Engine Polestar Engineered is, net zoals alle andere Twin Engine modellen van Volvo, standaard voorzien van een standverwarming die te bedienen is vanuit de wagen of vanop uw smartphone via het standaard aanwezige Volvo On Call en de Volvo On Call app. Op deze manier kan u de wagen en zijn batterij steeds optimaal voor-conditioneren (koelen of verwarmen) zodat u vaker kan genieten van het maximale rijbereik van het centraal geplaatste batterij-pakket.


Rijk uitgerust en aantrekkelijk geprijsd

De rijke standaarduitrusting van de Polestar Engineered uitvoeringen is gebaseerd op het gekende S60/V60 R-Design uitrustingsniveau en omvat dan ook reeds een Sensus-navigatiesysteem met smartphone-integratie (Apple CarPlay en Android Auto), Volvo On Call, een elektrisch bedienbare chauffeurszetel met geheugen en een elektrisch bedienbare kofferklep (V60). Specifiek voor de nieuwe S60 en V60 Polestar Engineered wordt de uitrusting nog uitgebreid met een Premium Audio by Harman Kardon (14 luidsprekers) en een met lederlook bekleed dashboard.

De Volvo S60 Polestar Engineered is verkrijgbaar vanaf € 65.550, de V60 Polestar Engineered kost minimaal € 70.600. De S60 en V60 Polestar Engineered zijn onmiddelijk bestelbaar. De eerste leveringen in België en Luxemburg worden verwacht vanaf eind januari 2020.


De nieuwe S60 Momentum Pro en T6 AWD motorisatie

Samen met de lancering van de nieuwe S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered wordt ook het uit de V60 gekende uitrustingsniveau “Momentum Pro” gelanceerd op de nieuwe Volvo S60. Dit uitrustingsniveau is verkrijgbaar i.c.m. de motoren T4 (190pk), T5 & T5 AWD (250pk) en T6 AWD (310pk) en is de nieuwe instapversie onder de reeds gelanceerde Inscription en R-Design uitrustingsniveaus.

De nieuwe Volvo S60 is nu dan ook verkrijgbaar vanaf € 38.600 voor een S60 T4 Geartronic Momentum Pro. Naast de zoals steeds rijkelijke standaard veiligheidsuitrusting is deze versie altijd voorzien van o.a. LED-koplampen, een Park Assist aan de achterzijde, een Sensus-navigatiesysteem met smartphone-integratie (Apple CarPlay en Android Auto) en Volvo On Call.

Naast de reeds geïntroduceerde T4 en T5 benzinemotor wordt nu ook de T6 AWD aan het S60-gamma toegevoegd. Deze motor, die ook de basis vormt voor de Twin Engine varianten op het SPA-platform, levert 310pk en 400NM koppel en is steeds gekoppeld aan een 8-traps Geartronic automaat waarmee de wagen permanent op de 4 wielen wordt aangedreven (AWD).

De nieuwe S60 T6 AWD Geartronic i.c.m. het nieuwe Momentum Pro uitrustingsniveau staat in de prijslijst vanaf € 51.800. De rijkelijk uitgeruste varianten Inscription en R-Design staan i.c.m. de T6 AWD motor in de prijslijst voor respectievelijk € 54.750 en € 54.950.


Reeds 8 Volvo Twin Engine modellen met maximaal 50gr. CO2 uitstoot

Na de lancering van de nieuwe S60 en V60 T8 Twin Engine Polestar Engineered biedt Volvo niet minder dan 8 varianten aan van de Twin Engine plug-in hybride aandrijflijn, verdeeld over 6 modellen, die maximaal een gemiddelde van 50gr. CO2 uitstoten (NEDC 2.0).



Hiermee heeft Volvo momenteel het meest uitgebreide en performante plug-in hybride aanbod op de Belgische en Luxemburgse markt.