Volvo On Call-smartphoneapp biedt bestuurders van plug-inhybrides inzicht in hun elektrisch rijgedrag

Volvo On Call-smartphoneapp biedt bestuurders van plug-inhybrides inzicht in hun elektrisch rijgedrag

Noem het een stappenteller voor elektrische wagens: Volvo Cars introduceert in alle Volvo On Call-markten een aantal nieuwe functies voor zijn Volvo On Call-smartphoneapp, waardoor bestuurders van Volvo-plug-inhybridewagens nu inzicht krijgen in hun elektrisch rijgedrag.

Met de extra functies wil Volvo Cars enerzijds bestuurders van Volvo-plug-inhybrides verder stimuleren om zoveel mogelijk hun wagens op te laden en volledig elektrisch te rijden, en anderzijds de algemene belangstelling voor de voordelen van elektrische wagens en duurzame mobiliteit opdrijven.

Met de nieuwe en verbeterde Volvo On Call-app kunnen bestuurders zien welke afstand ze hebben afgelegd in de volledig elektrische modus en hun elektriciteits- en brandstofverbruik en andere gegevens inkijken. Later dit jaar zullen bestuurders via de dienst ook kunnen zien welke impact hun afgelegde ritten hebben op hun CO2-voetafdruk en wat ze naar schatting hebben bespaard aan brandstofkosten door in volledig elektrische modus te rijden.

“De bedoeling is dat de Volvo On Call-app het leven van de gebruikers makkelijker maakt en zorgt voor een meer persoonlijke beleving”, zei Ödgärd Andersson, Chief Digital Officer. “Auto's worden steeds meer 'connected', waardoor ook de bijbehorende apps aan potentieel winnen. In de toekomst moet onze app zelfs evenzeer deel uitmaken van de Volvo-beleving als de auto's zelf.”

Voor relevante Volvo Recharge-modellen, die werden aangekocht tijdens de aanbiedingsperiode, zal het platform bestuurders ook op de hoogte brengen over de status van de vorig jaar gelanceerde elektriciteitsterugbetaling*. Recharge is de overkoepelende naam voor alle oplaadbare Volvo’s met een volledig elektrische of plug-inhybrideaandrijving.

De nieuwe Volvo On Call-functies zijn beschikbaar voor alle na 2015 verkochte Volvo-plug-inhybridemodellen die op de SPA- en CMA-platformen zijn gebouwd, in de 47 landen over de hele wereld waar Volvo On Call actief is. In China zullen er vergelijkbare functies worden geïntegreerd in het populaire WeChat-platform.

“Net zoals een stappenteller mensen helpt om meer te bewegen, geloof ik dat een beter inzicht in hun rijgedrag mensen zal helpen om duurzamer te rijden”, aldus Björn Annwall, Head of EMEA bij Volvo Cars. “We zien plug-inhybrides als ‘deeltijds elektrische wagens’ die mensen stimuleren om hun gedrag aan te passen en de weg helpen te banen voor een overgang naar volledig elektrische wagens.”

Volvo Cars heeft zich als eerste gevestigde autobouwer geëngageerd voor een volledige elektrificatie en een langetermijntoekomst zonder de traditionele verbrandingsmotor. De onderneming is nu al marktleider voor de verkoop van plug-inhybrides, die bijna 25% uitmaken van de totale omzet van het bedrijf in Europa.

De komende vijf jaar zal Volvo een reeks volledig elektrische wagens lanceren, met als ultieme doel om tegen 2025 de helft van zijn wereldwijde verkoop te verwezenlijken met volledig elektrische wagens, en de rest met hybride wagens. De productie van de eerste volledig elektrische wagen, de XC40 Recharge P8, zal later dit jaar van start gaan in de Belgische vestiging in Gent.

Voor elk Volvo-model in het huidige assortiment zal er een Recharge-versie verkrijgbaar zijn, van de compacte SUV XC40 over de 60-reeks tot het boegbeeld van het merk, de grote SUV XC90. Volvo Cars is de enige autobouwer die voor elk van zijn modellen een plug-invariant aanbiedt.

De vandaag aangekondigde updates voor Volvo on Call zijn gebaseerd op feedback van klanten en ook in de toekomst zal Volvo Cars het platform blijven ontwikkelen vanuit een klantgerichte visie.

* De voorwaarden verschillen per markt. Raadpleeg de nationale websites van Volvo Cars voor meer informatie over het aanbod in elk land.