Volvo Cars wil CO2-uitstoot verlagen en miljarden besparen met circulair bedrijfsmodel

Volvo Cars wil CO2-uitstoot verlagen en miljarden besparen met circulair bedrijfsmodel

Volvo Cars wil jaarlijks 1 miljard SEK besparen en de CO2-uitstoot tegen 2025 met 2,5 miljoen ton verminderen aan de hand van een circulair bedrijfsmodel.

Volvo Cars wil tegen 2040 een circulair bedrijf worden en zal daarom gesloten materiaalkringlopen creëren voor emissierijk materiaal zoals staal en aluminium. Daarnaast zal het bedrijf onderdelen herfabriceren, herstellen, hergebruiken en opknappen.

“Volvo Cars heeft een van de meest ambitieuze klimaatplannen in de automobielindustrie. Als we die doelen willen bereiken, moeten we ons op de circulaire economie richten”, aldus Anders Kärrberg, hoofd van Global Sustainability bij Volvo Cars. “Daarom moeten we al onze activiteiten en onze werkwijze opnieuw onder de loep nemen. We willen duurzaamheid in elk aspect van onze denk- en werkwijze integreren. We vinden dat nu even belangrijk als veiligheid, dat altijd al onze prioriteit was.”

Volvo Cars is ervan overtuigd dat elk onderdeel in zijn auto’s moet worden ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd om te worden gebruikt en hergebruikt, ofwel door het bedrijf zelf ofwel door zijn leveranciers. Alleen op die manier kan Volvo tegen 2040 een circulair bedrijf worden.

Door hulpbronnen efficiënt te gebruiken en de waarde van materialen en onderdelen zo lang mogelijk te behouden tijdens de levenscyclus wil het bedrijf het gebruik van materialen, onderdelen en auto’s optimaliseren en verspilling in het proces elimineren. Dat zal financiële besparingen en nieuwe inkomsten genereren en tegelijk onze milieu-impact aanzienlijk verminderen.

Volvo Cars herfabriceert nu al onderdelen zoals versnellingsbakken en motoren om beter gebruik te maken van materiaal en om de uitstoot te verminderen. In 2020 werden ongeveer 40.000 onderdelen geherfabriceerd, waardoor er bijna 3.000 ton minder CO2 werd uitgestoten. Tegen 2025 wil Volvo Cars zijn herfabricage meer dan verdubbelen. Het bedrijf heeft vorig jaar 95 procent van zijn productieafval gerecycleerd om waardevolle materialen in omloop te kunnen houden. Het ging onder meer om 176.000 ton staal, waardoor er bijna 640.000 ton minder CO2 werd uitgestoten.

In 2020 werd Volvo Cars lid van de Ellen MacArthur Foundation, een netwerk dat wereldleider is op het vlak van circulaire economie.

“We zijn blij dat Volvo Cars zich inzet om hun producten zo te ontwerpen, ontwikkelen en produceren dat ze kunnen worden gebruikt en hergebruikt. Het is zeer bemoedigend om te zien dat er een verband wordt gelegd tussen circulaire oplossingen, de bedrijfsstrategie en de CO2-vermindering”, aldus Joe Murphy, hoofd van de Ellen MacArthur Foundation. “Dankzij de circulaire economie kunnen bedrijven duurzaam en op lange termijn groeien en komt dat de samenleving en het milieu ook ten goede.”

Nieuwe bedrijfsmodellen, zoals het hergebruik van batterijen voor elektrische wagens, zijn belangrijk vanuit een circulair standpunt. Door batterijen in energieopslagtoepassingen buiten de auto te gebruiken, worden er nieuwe inkomsten gegenereerd, worden kosten bespaard en wordt de levensduur van de batterij verlengd.

Samen met leveranciers en partners onderzoekt Volvo Cars het potentieel van herbruikbare hoogspanningsbatterijen. Een actueel voorbeeld is de samenwerking met BatteryLoop, een bedrijf binnen de Zweedse Stena Recycling Group dat batterijen uit de automobielindustrie hergebruikt.

BatteryLoop en Volvo Cars gebruiken batterijen van elektrische Volvo’s voor een energieopslagsysteem op zonne-energie. Vanaf april zal het systeem laadstations voor elektrische auto’s en elektrische fietsen aandrijven in het bedrijfscentrum van Essity, het Zweeds bedrijf voor hygiëne en gezondheid, in de buurt van Göteborg.

In een soortgelijk project werken Volvo Cars en Comsys AB, een cleantech bedrijf, en Fortum, een Europees energiebedrijf, samen aan een commercieel proefproject. Het project is bedoeld om de energievoorziening in één van Fortums waterkrachtcentrales in Zweden flexibeler te maken en tegelijkertijd het hergebruik van batterijen van elektrische wagens te stimuleren. Batterijen van Volvo plug-inhybrides zullen als een stationaire energieopslag dienen, die zogenaamde ‘snelle balanceringdiensten’ zal helpen leveren aan het elektriciteitssyssteem.

Via deze en andere projecten onderzoekt Volvo Cars hoe batterijen verouderen als ze worden hergebruikt in toepassingen die duidelijk minder cyclisch verlopen dan bij het gebruik in de auto. Bovendien kan de onderneming zo meer te weten komen over de commerciële waarde van batterijen na gebruik in auto’s en mogelijke toekomstige inkomsten identificeren.