Zien we Volvo binnenkort geschiedenis schrijven? De nieuwe Volvo C40 Recharge

Zien we Volvo binnenkort geschiedenis schrijven? De nieuwe Volvo C40 Recharge

De toekomst krijgt vorm dankzij een designicoon: in de onlangs aan de wereld voorgestelde Volvo C40 Recharge zien we de reïncarnatie van een design dat dan wel 60 jaar oud is, maar nog steeds buitengewoon mooi oogt: dat van de Volvo P1800. Het is die legendarische sportcoupé, die in mei zijn 60e verjaardag viert, waarbij de ontwerpers hun inspiratie vonden voor het nieuwe robuuste cross-overmodel dat de bouw van een SUV combineert met de lijnen van een coupé.

De Volvo C40 Recharge wordt vanaf eind 2021 geleverd aan de eerste klanten en wordt de eerste Volvo die uitsluitend wordt aangedreven met elektrische technologie en uitsluitend online wordt verkocht – hij zou dus wel eens een erg belangrijk nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het bedrijf kunnen vormen.

Ook de Volvo P1800 werd met veel enthousiasme onthaald toen hij zestig jaar geleden werd voorgesteld. De door de jonge Zweedse ontwerper Pelle Petterson ontworpen tweezitter, eerder een sportieve Gran Turismo dan een echte sportwagen, rolde voor het eerst van de band in mei 1961 – het begin van een lang succesverhaal. Naast zijn 1,8-liter-B18B-viercilindermotor met vijf hoofdkrukaslagers en een sportief prestatievermogen van 66 kW (90 pk) had hij een dynamische look met een kenmerkende schouderlijn en een daklijn in coupéstijl.

Nieuwe interpretatie van een designtraditie

De nieuwe Volvo C40 Recharge zet die traditie voort met een even opvallende combinatie van een vernieuwend ontwerp en een volledig elektrische aandrijving. “Wanneer we ons inspireren op een iconische wagen als de Volvo P1800 voor het ontwerp van een nieuw, toekomstgericht model, is het belangrijk dat we niet gewoon met een gemoderniseerde remake van een retrowagen komen”, legt Robin Page, Head of Design bij Volvo Cars, uit. “De smaak en de noden van klanten evolueren in de loop der tijd, dus moeten we het DNA transponeren naar een nieuw tijdperk. Dat is precies wat we hebben gedaan met de Volvo C40 Recharge.”

Net als zijn voorouder is de compacte cross-over een revolutionair model. De op het CMA-platform (Compact Modular Architecture) gebouwde Volvo C40 Recharge is als eerste wagen in de geschiedenis van Volvo uitsluitend elektrisch aangedreven. Daardoor kregen de ontwerpers bepaalde nieuwe vrijheden: De radiatorgrille die nodig is bij verbrandingsmotoren kon grotendeels worden weggelaten en voor de koeling is slechts een kleine luchtinlaat nodig. De nieuwe elektrische Volvo heeft een voorpaneel in dezelfde kleur als het chassis gekregen dat vorm en functie combineert. Het centraal aangebrachte Volvo-logo verbergt op elegante wijze de geavanceerde radar- en sensortechnologie die het hoge veiligheidsniveau mogelijk maakt.

De nieuw ontworpen neus wordt geflankeerd door koplampen met pixelledtechnologie: met het ‘Thor’s Hammer’-merkdesign – een stijlelement dat we terugvinden op alle huidige Volvo-modellen – dragen ze niet alleen bij tot de zelfverzekerde uitstraling van de wagen, maar garanderen ze ook een perfecte verlichting. De lichtverdeling wordt continu aangepast via 84 pixelleds per eenheid om te voorkomen dat andere weggebruikers worden verblind – er kan rekening worden gehouden met maximaal 5 voertuigen tegelijkertijd. Het grootlicht kan dus steeds aan blijven staan.

Dynamisch cross-overprofiel

Het zijaanzicht van de 4,43 meter lange, 2,03 meter brede en 1,58 meter hoge Volvo C40 Recharge is nog opvallender: het accentueert perfect het cross-overkarakter en de sportieve proporties. “Het silhouet is het sleutelelement van ons nieuwe elektrische model. We hebben een symbiose van elegantie, dynamiek en robuustheid gecreëerd”, zegt Page.

Ondanks typische SUV-elementen zoals de grotere bodemvrijheid, de uitlopende wielkasten en de afwerking in kunststof rond heel de wagen is de gelijkenis met het design van de 4,36 meter lange, 1,70 meter brede en slechts 1,28 meter hoge Volvo P1800 onmiskenbaar: de opvallende schouderlijn met zijn kenmerkende knik en de naar achteren aflopende lage daklijn zijn op-en-top sportcoupé.

Kenmerkende en functionele achterkant

Het zwart panoramisch glazen dak, dat de cabine voorziet van een zee aan licht, gaat over in een zacht aflopende achterruit. De spoilers op het dak en de hatchback benadrukken niet alleen de sportieve look, maar verbeteren ook de neerwaartse kracht en dus het rijgedrag bij hogere snelheden. Ze verbeteren zo ook het bereik met twee tot vier procent – alweer een voorbeeld van hoe vorm en functie hand in hand gaan.

De opvallend ontworpen verticale ledachterlichten accentueren de achterkant nog meer. Net als de koplampen spelen ze een lichtpatroon af bij het instappen in en verlaten van de wagen. Een ander opvallend element is het nieuw ontworpen ‘Recharge Twin’-logo. Het verwijst naar de twee elektromotoren van 150 kW (204 pk) op de voor- en achteras, die vierwielaandrijving en een sleepvermogen tot 1.800 kilo mogelijk maken.

Het exterieur wordt vervolledigd met grote Recharge-vierseizoenenbanden op aerodynamisch geoptimaliseerde lichtmetalen velgen van 19 of 20 inch. De zwarte A- en B-stijlen passen mooi bij de zeven beschikbare lakkleuren, waaronder het voor het eerst verkrijgbare ‘Fjord Blue’ waarvoor Volvo zijn inspiratie haalde uit de diepten van de Noordzee.

Primeurs in het interieur

Ook het interieur zou wel eens een stijlicoon kunnen worden: de Volvo C40 Recharge is het eerste model van het Zweedse premium merk dat volledig ledervrij is – inclusief de stoelen, het stuur en de automatische versnellingspook. In plaats daarvan zijn nieuwe materialen gebruikt, zoals de ‘Microtech’-textielbekleding voor de stoelen en duurzamere alternatieven van bijvoorbeeld gerecycleerde plastic flessen.

Het interieur kan naar eigen smaak worden aangepast dankzij modelspecifieke kleur- en decorelementen. De doorzichtige driedimensionele inlegplaatjes zijn een wereldprimeur: dankzij hun achtergrondverlichting ontstaat er een natuurlijke, rustgevende sfeer bij het rijden bij schemerlicht of in het donker, en een daglichtsensor past het effect aan de lichtomstandigheden aan. Het patroon van het inlegplaatjes is geïnspireerd op topografische berglandschappen.

Bovendien kunnen de inzittenden genieten van bepaalde voordelen die typisch zijn aan dit model: dankzij de verhoogde zitpositie is instappen makkelijker en kunnen de inzittenden de weg beter zien, terwijl het standaard panoramisch dak voor een goede lichtinval zorgt.

Uitsluitend online te koop

Volvo heeft nog een andere primeur in petto voor zijn volledig elektrische Volvo C40 Recharge: de Zweedse premium autofabrikant verkoopt het cross-overmodel – en in de toekomst al zijn elektrische wagens – uitsluitend online. Volvo heeft ook besloten om zich te beperken tot de populairste uitrustingsvarianten om de complexiteit van het modellengamma te verminderen. Bovendien kunnen klanten profiteren van een uitgebreid servicepakket.