Volvo Cars gaat realtimegegevens van wagens van klanten benutten om nieuwe veiligheidsnormen te stellen

Volvo Cars gaat realtimegegevens van wagens van klanten benutten om nieuwe veiligheidsnormen te stellen

De Volvo’s van de volgende generatie zullen de veiligste Volvo’s ooit zijn. Dat komt onder meer door de hoogtechnologische software en hardware die gecombineerd worden met continue en snellere verbeteringen van veiligheidsfuncties via realtimegegevens.

Volvo Cars heeft altijd al gegevens gebruikt om de veiligheid aan te pakken. Zo gebruiken ze bijvoorbeeld verkeersgegevens van situaties uit het echte leven om nieuwe veiligheidstechnologieën te ontwikkelen en hun auto’s nog veiliger te maken. Voor de nieuwe generatie Volvo’s willen ze de gegevens van de auto’s van klanten in real time verwerken als de klant daar toestemming voor geeft. Zo kan hij helpen om de auto’s van Volvo Cars veiliger te maken.

Door klanten op deze manier te laten kiezen en deel te laten uitmaken van de verbetering van de veiligheidsniveaus en verkeersveiligheid, kan Volvo Cars zijn auto’s voortdurend en veel sneller verbeteren. Met behulp van sensors, zoals de LiDAR-hogeresolutiesensors van het technologiebedrijf Luminar, kunnen gegevens worden verzameld via voortdurende input van de omgeving van de auto.

Zo kunnen de ingenieurs van Volvo Cars de functies voor autonoom rijden sneller goedkeuren en verifiëren en kan de technologie dus veilig worden uitgerold. Dankzij de gegevens van miljoenen kilometers van duizenden Volvo-bestuurders over de hele wereld kunnen de ingenieurs de functies voor autonoom rijden voor specifieke geografische locaties veel sneller goedkeuren dan wanneer een beperkt aantal auto’s op een testparcours zouden rijden.

Geverifieerde updates naar bestaande systemen en nieuwe functies kunnen via over-the-air-updates snel worden uitgerold, waardoor stap voor stap de veiligheid van Volvo’s verbetert. De eerste auto met deze nieuwe veiligheidsaanpak is de eerste SUV van het bedrijf op basis van de volledig nieuwe technologie die enkel gebruikmaakt van elektriciteit.

“Aan de hand van realtimegegevens kunnen we de ontwikkelingsprocessen die normaal jaren zouden duren beperken tot dagen”, aldus Ödgärd Andersson, CEO van Zenseact, de afdeling van Volvo Cars voor autonoom rijden. “Hoe meer realtimegegevens we verzamelen, des te beter en kwalitatiever de gecreëerde datasets zijn, zodat we betere en snellere beslissingen kunnen nemen over de vorderingen op het vlak van veiligheid. We zetten een grote stap voorwaarts om de veiligheid in en rondom onze auto’s te verbeteren.”

Om de verzamelde realtimegegevens over het verkeer te verwerken investeren Volvo Cars en Zenseact in een datafabriek die binnen enkele jaren meer dan 200 pebibyte (225 miljoen gigabyte) gegevens zal bevatten. Via artificiële intelligentie (AI) kunnen gegevens in recordtijd worden verwerkt. Klanten zullen kunnen kiezen of die gegevens over hen verzameld mogen worden. Alle verzamelde gegevens zullen worden samengevoegd met de nodige waarborgen voor de privacy van klanten.

“Veiligheid zit verankerd in onze geschiedenis en vormt de kern van ons bedrijf, maar software is een cruciaal onderdeel van ons hedendaagse DNA”, zei Mats Moberg, hoofd van R&D bij Volvo Cars. “We bouwen voort op de 50-jarige ervaring van het vooraanstaande Volvo Cars Accident Research Team, maar benutten nu ook AI als een nieuw, virtueel team dat ongevallen onderzoekt.”

Het gebruik van realtimegegevens maakt deel uit van de langetermijnvisie van Volvo Cars waarin aanrijdingen gewoonweg niet meer gebeuren. Daarvoor worden de auto’s uitgerust met enkele van de beste sensors die beschikbaar zijn en geavanceerde systemen voor autonoom rijden en veiligheid die voortdurend verbeterd worden.

De toekomstige volledig elektrische SUV, het paradepaardje van Volvo Cars, zal standaard zijn uitgerust met toonaangevende veiligheidstechnologie die het bedrijf zal helpen om nog meer levens te redden. Zo legt het de lat voor autoveiligheid weer wat hoger. Hij zal standaard worden geleverd met geavanceerde sensoren, zoals een door Luminar ontwikkelde LiDAR-sensor, en een computer voor autonoom rijden aangedreven door de NVIDIA DRIVE Orin™-system-on-a-chip.

Door deze hypermoderne hardware te combineren met software van Volvo Cars, Zenseact en Luminar in de volgende generatie van zijn reeds lang gebruikte technologie om aanrijdingen te voorkomen, verwacht Volvo Cars dat het nieuwe veiligheidspakket het aantal dodelijke slachtoffers en ongevallen in z’n geheel vermindert.

De auto zal verbeteren over verloop van tijd en over de hardware en software beschikken die nodig zijn zodat de auto het kan overnemen van de bestuurder als die na herhaalde waarschuwingen niet reageert in levensbedreigende situaties. De bestuurder houdt dus de uiteindelijke controle in handen, maar de auto en de veiligheidstechnologie kunnen de bestuurder ondersteunen en over hem waken als een extra paar ogen.