Nieuwe plug-in-hybridemotor van Volvo Cars’ Recharge levert beste gemiddeld aantal kilometers per dag ooit op met één laadbeurt

Nieuwe plug-in-hybridemotor van Volvo Cars’ Recharge levert beste gemiddeld aantal kilometers per dag ooit op met één laadbeurt

Volvo heeft een nieuwe, betere plug-inhybridemotor gelanceerd op zijn Recharge-modellen van de 90- en 60-reeks, waardoor het elektrisch bereik veel groter is, de CO2-uitstoot lager is en de rijprestaties beter zijn.

De nieuwe, verbeterde hybridemotor verhoogt de zuiver elektrische actieradius tot ongeveer 90 kilometer* met slechts één laadbeurt. Aangezien de gemiddelde eigenaar van een premiumauto minder dan 50 kilometer aflegt op een weekdag**, zullen de meeste Volvobestuurders die thuis kunnen laden hun dagelijkse ritten in hun nieuwe plug-inhybride van Volvo met een volledig elektrische aandrijving kunnen doen.

De voornaamste verbeteringen zijn een nieuwe batterij met een ver bereik met een derde laag van cellen, waardoor de nominale capaciteit wordt opgetrokken van 11,6 kWh tot 18,8 kWh, en een krachtigere elektromotor achteraan die nu 145 pk levert. Dat extra elektrisch vermogen resulteert in een totaal gecombineerd vermogen van 350 pk op Recharge T6-modellen en 426 pk op Recharge T8-modellen. Daarmee is die laatste de krachtigste Volvo die ooit werd gebouwd. Naast die nieuwe aandrijving is rijden met één pedaal op specifieke modellen een van de nieuwigheden.

De verhoogde capaciteit van de batterij zorgt ervoor dat meer klanten in zuiver elektrische modus zullen kunnen rijden. Volvo Cars schat dat de nieuwe aandrijving de CO2-uitstoot met tot wel 50 procent onder de WLTP-cyclus kan verlagen.

“In 2021 zouden mensen tijdens het pendelen niet meer afhankelijk moeten zijn van benzine of diesel”, zegt Henrik Green, Chief Technology Officer bij Volvo Cars. “Onze nieuwste plug-inhybrides geven de meeste mensen het elektrisch bereik dat ze nodig hebben in hun dagelijks leven.”

De nieuwe, verbeterde elektromotor verhoogt het vermogen in de achterwielen met 65 procent, met betere rijprestaties in alle situaties tot gevolg. Samen met de krachtigere batterij zorgt de nieuwe elektromotor ook voor betere vierwielaandrijving. Dat kan bijzonder nuttig blijken bij lage snelheden, tijdens het slepen of bij het rijden op gladde wegen, waarvoor extra tractie en stabiliteit nodig zijn.

De reeks upgrades bestaat onder meer uit de toevoeging van rijden met één pedaal, wat een bijzonder vlotte en intuïtieve rijervaring biedt. Die functie zit al op de zuiver elektrische Volvo-modellen en geeft de bestuurder de mogelijkheid om met enkel het gaspedaal te versnellen en af te remmen. Aanvankelijk wordt dit enkel uitgerold op de XC60, S90 en V90 Recharge plug-inhybrides van Volvo.

De extra capaciteit van de batterij is zowel handig op koude winterdagen als in verzengende hitte. Zelfs als de wagen niet aan het laden is, kunnen bestuurders de wagen immers van op afstand voorverwarmen of voorkoelen met de Volvo Cars-app zonder dat er veel van het elektrisch bereik afgaat.

Volvo Cars wil absoluut een leider worden in de snelgroeiende markt van elektrische premiumwagens. Tegen 2025 wil Volvo wereldwijd 1,2 miljoen auto’s verkopen, waarvan minstens de helft elektrisch. Tegen 2030 wil het een bedrijf zijn dat alleen nog elektrische auto’s verkoopt.

Uit klantonderzoek blijkt dat plug-inhybrides van Volvo Cars nu al voor de helft van de tijd in zuiver elektrische modus rondrijden. De nieuwe motor zal dat percentage nog opvoeren, waardoor het zijn positie als ‘parttime elektrische wagen’ verder consolideert.

“Een plug-inhybride is vaak een opstapje naar volledig elektrisch rijden”, verklaart Henrik Green. “Met deze upgrade zijn we ervan overtuigd dat veel mensen zullen inzien dat elektrisch rijden de toekomst is en dat brengt ons dichter bij onze ambitie om in 2030 volledig elektrisch te zijn.”

De nieuwe aandrijving wordt geïntroduceerd op alle Recharge plug-inhybridemodellen van Volvo die op de Scalable Product Architecture (SPA) zijn gebaseerd: onder meer de S60, V60, XC60, S90, V90 en XC90 Recharge-modellen van Volvo.

Naast de verbeteringen aan de aandrijving werd ook de T8-benzinemotor met turbocompressor geüpgraded voor een betere brandstofefficiënte en betere prestaties. Dat betekent meer motorvermogen bij lage toerentallen en het vertrekken en zorgt daarnaast ook voor verfijnder elektrisch rijden met minder CO2-uitstoot.

ModelEnergiecapaciteit van de batterijMax vermogenElektrische actieradius km (WLTP)CO2-uitstoot g/km (WLTP)Prijs incl. BTW (vanaf)
S60 T8 AWD18.8 kWh455 pk
(310 + 145)
91 km18-2158 650 €
V60 Recharge T6 AWD18.8 kWh350 pk88-89 km19-2057 580 €
V60 T8 AWD18.8 kWh455 pk
(310 + 145)
81-88 km19-2363 230 €
XC60 Recharge T6 AWD18.8 kWh350 pk77-78 km25-2861 950 €
XC60 Recharge T8 AWD18.8 kWh455 pk
(310 + 145)
73-78 km24-2771 800 €
S90 RechargenT8 AWD18.8 kWh350 pk86-87 km20-2272 490 €
V90 Recharge T6 AWD18.8 kWh350 pk86-87 km20-2267 350 €
V90 Recharge T8 AWD18.8 kWh455 pk
(310 + 145)
86-87 km20-2276 350 €
XC90 Recharge T8 AWD18.8 kWh455 pk
(310 + 145)
68-69 km28-3184 490 €

*Cijfers voor rijbereik zijn afhankelijk van het model. Rijbereik overeenkomstig de realistische WLTP-cyclus onder gecontroleerde omstandigheden voor een nieuwe wagen. Het werkelijke rijbereik kan variëren.

**Op basis van onderzoek van adviesbureau Sigma. Het onderzoek van Sigma omvat statistieken in verband met het gemiddeld aantal gereden kilometers per dag in China, de VS, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het VK.