Volvo Cars breidt volledig elektrisch XC40 Recharge-assortiment uit

Volvo Cars wil meer mensen doen overstappen naar zuiver elektrische wagens. Daarom werd er een variant met één elektromotor onthuld van zijn volledig elektrische compacte SUV, de Volvo XC40 Recharge.

De Volvo XC40 Recharge met enkele motor, die de voorwielen aandrijft, breidt het assortiment aan elektrische Volvo-modellen uit en effent zo de weg om tegen 2030 uitsluitend volledig elektrische auto’s te verkopen. Volvo Cars zal in de komende jaren een hele reeks nieuwe, zuiver elektrische auto’s voorstellen.

De nieuwe XC40 met één motor is de tweede variant van de XC40 die volledig elektrisch is, na de XC40 Recharge Twin met twee motoren. De wagen levert 231 pk uit een 69 kWh-batterij en heeft een geschatte actieradius van ongeveer 400 km met één enkele oplaadbeurt in de WLTP-cyclus. De batterij laadt via een snellaadsysteem in ongeveer 32 minuten tijd van 10% tot 80% van haar vermogen.

“Met de aanvulling van een XC40 Recharge met één motor maken we ons zuiver elektrisch assortiment nog aantrekkelijker”, aldus Henrik Green, Chief Technology Officer. “Klanten kunnen nu kiezen uit twee verschillende varianten van de XC40 Recharge, naast de onlangs gelanceerde Volvo C40 Recharge.”

Bij beide varianten van de XC40 Recharge zijn sinds de lancering vorig jaar de software en de aandrijving aangepast, waardoor de efficiëntie en de actieradius verbeterd zijn. Dat betekent dat klanten kunnen genieten van een responsieve en krachtige aandrijflijn met constante prestaties voor elke rijstijl. Bestaande XC40 Recharge-klanten zullen die wijzigingen ook kunnen installeren via over-the-air-updates.

De nieuwe XC40 Recharge met één motor is nu in geselecteerde markten te koop en zal net als alle volledig elektrische Volvo-modellen online kunnen worden besteld via volvocars.com, in het kader van de nieuwe commerciële strategie van Volvo Cars. Zo kunnen klanten overal hun bestelling plaatsen: comfortabel thuis, in een Volvo Studio of samen met een verdeler.

“Na het succes van de XC40 en de XC40 Recharge kijken we uit naar deze nieuwe aanvulling op ons assortiment XC40’s en volledig elektrische wagens”, aldus Lex Kerssemakers, hoofd van Global Commercial Operations. “We verwachten dat deze nieuwe variant erg populair zal zijn in veel van onze belangrijke markten omdat we steeds meer mensen de overstap zien maken naar zuiver elektrische wagens, en we zorgen ervoor dat klanten de modellen overal kunnen bestellen waar ze maar willen.”

Beide XC40 Recharge-varianten worden standaard geleverd met een onderhoudspakket en, in bepaalde markten, met Recharge-banden. Het pakket bevat onder andere diensten zoals onderhoud, garantie, pechverhelping en waar beschikbaar ook verzekering en opties voor thuisladen. Dat aanbod stimuleert het gebruik van een elektrische auto en biedt comfort, ongeacht of klanten een abonnement nemen of contant betalen.

Recharge-banden zijn standaard inbegrepen in Noord- en Centraal-Europese markten. Die bieden één bandenset die beter bestand is tegen de weers- en wegomstandigheden dan zomer- of winterbanden. Op die manier moeten klanten niet meer twee keer per jaar hun banden laten verwisselen en wordt de CO2-uitstoot verminderd in vergelijking met winterbanden.

Beide volledig elektrische varianten van de Volvo XC40 Recharge zijn gebaseerd op de XC40, de best verkopende kleine premium SUV en de eerste Volvo die de prestigieuze prijs ‘Europese Auto van het Jaar’ in de wacht kon slepen.

De XC40 Recharge biedt klanten een gloednieuw infotainmentsysteem op basis van het Android-besturingssysteem. Het nieuwe, intuïtieve systeem biedt klanten ongekende personalisatiemogelijkheden en nieuwe geïntegreerde Google-technologieën en -diensten, zoals Google Assistant, Google Maps en Google Play.

De wagen ontvangt ook draadloos grotere updates voor de software en het besturingssysteem. Zo neemt Volvo Cars het voortouw voor geconnecteerde diensten in auto’s. De XC40 Recharge zal blijven evolueren en verbeteren nadat hij van de band is gerold.

De nieuwe XC40 Recharge met één motor gaat dit najaar in productie en zal worden gebouwd in de productievestigingen van Volvo Cars in het Belgische Gent en het Chinese Luqiao. Het model zal later in 2021 in geselecteerde markten te bestellen zijn.